Leefgroepspel
Details
Duur: 50 minuten
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 16 tot jaar
Doel: Elke groep krijgt een opdracht. Deze moet worden uitgevoerd op 50 minuten. Aan het einde van dat uur zullen we zien of Kleuterschool “Den Brink” een 7-sterren school is. Na 20 en 35 minuten kunnen de groepen extra materiaal gaan zoeken. Ongeveer om de 15 minuten komt er een extra moeilijkheid bij de opdracht.
Hoewel het bij fata morgana allemaal draait om samenwerking en collegialiteit, houden we op TD wel van een beetje competitie. Op het einde van het spel is er een prijs te winnen. De prijs wordt verdeeld onder alle groepen die een ster hebben behaald, hoe minder groepen, hoe groter de prijs voor een groep... Groepen kunnen elkaar op 2 manieren dwarsbomen.
* In elk leefgroeplokaal zijn er 3 keukenwekkers verstopt, die op 3 verschillende momenten tijdens het spel gaan afgaan. Als de wekker afgaat in jouw leefgroeplokaal. Dan moet heel de groep verplicht 3 minuten ophouden met alles wat ze bezig zijn! Deelnemers die toevallig op uitstap zijn, moeten de drie minuten daarna inhalen. Vind je echter de wekkerradio op tijd, dan mag je die uitzetten en deze gaan verstoppen IN het lokaal van een andere groep..
* Voor de deur van elke groep hangt een “vlag”. Als een andere groep deze vlag kan ontvreemden, moet de hele leefgroep ook 3 minuten ophouden met werken.
Leefgroep 1: TV-kamer
* Opdracht: Maak een school uit Clickx.
* 15 minuten: De school moet bestaan uit 2 campussen.
* 20 minuten: Zoeken in haard
* 30 minuten: campus 1 heeft 2 verdiepen (en een gelijkvloers), campus 2 heeft 3 verdiepen (en een gelijkvloers).
* 35 minuten: zoeken in hal.
* 40 minuten: campus 1 en 2 moeten worden verbonden elkaar door een “brug” die de grond niet raakt.
Leefgroep 2: Linksboven
* Opdracht: Maak een dierentuin met papieren diertjes
* 15 minuten: De dierentuin moet zelf ook worden gemaakt met een verschillende plaatsen voor de dieren (vijvers, graspleinen, weggetjes, bomen, ...)
* 20 minuten: Zoeken in de haard
* 30 minuten: Er moeten minstens 15 verschillende dieren zijn. In verschillende groottes (baby’s, oma’s, papa’s, ...)
* 35 minuten: Zoeken in een hal.
* 40 minuten: Van elk dier moet er ook een extra groot exemplaar zijn. Zo groot mogelijk – flapgrootte.
Leefgroep 3: put
* Opdracht: Maak de refter in orde – Dit wil zeggen: dek de tafels. Voor iedereen moet een placemat worden gemaakt. Meisjes hebben een roze placemat, jongens een blauwe placemat. Iedereen heeft een persoonlijke placemat met naam en afdeling op. Elke placemat moet een KLJ-logo bevatten.
* 15 minuten: De tafels moeten evenredig verdeeld worden qua jongens en meisjes.
* 20 minuten: Zoeken in de haard: KLJ-stickers, materiaal om placemats te maken, lijst van aanwezige mensen.
* 30 minuten: Er mogen geen mensen aan tafel zitten met iemand van hun eigen afdeling.
* 35 minuten: Zoeken in de hal: KLJ-stempel, inktkussen, materiaal om placemats te maken, lijst van aanwezige mensen.
* 40 minuten: Elke placemat moet een persoonlijk complimentje bevatten. Er moeten minstens 25 verschillende complimenten zijn.
Leefgroep 4: Plenum
* Opdracht: Maak een domino-parcours
* 15 minuten: Vanaf nu mogen de personen die de blokjes zetten de grond niet meer raken terwijl ze de blokjes aan het zetten zijn..
* 20 minuten: Zoeken in gangen zonnedauw
* 30 minuten: Het eerste blokje moet worden omgedaan door een spectaculaire constructie waarbij de volgende zaken gebruikt dienen te worden: 3 wasspelden, een balletje, touw, een bezem en plakband.
* 35 minuten: Zoeken rond zonnedauw
* 40 minuten: Er moet gewerkt worden met 3 verschillende hoogteniveau’s.
Leefgroep 5: Zonnedauw
* Opdracht: Versier zonnedauw
* 15 minuten: Er moeten vijf verschillende soorten van slingers zijn.
* 20 minuten: Zoeken in de gangen zonnedauw : Ballonnen, crepepapier, papier, scharen, ...
* 30 minuten: Rond heel de zaal moet een ononderbroken slinger van ballonnen zijn. De ballonnen moeten worden gerangschikt per kleur.
* 35 minuten: Zoeken rond zonnedauw
* 40 minuten: Er mag niets meer te zien zijn van de grote driehoek in het midden van de zaal. Opgelet! Alles wat jullie aan de boog hangen, moeten jullie er overmogren ook terug afhalen. Niet té goed bevestigen dus!
Leefgroep 6: Blokhut 1
* Opdracht: Maak een identificatiebandje voor alle kleuters. Ale bandjes moeten er EXACT hetzelfde uit zien. Ontwikkel dus een manier om de bandjes te maken.
* 15 minuten: Iedere leefgroep moet een ander bandje hebben!
* 20 minuten: Verdeling van de leefgroepen, aardappelen, aardappelmesjes, inktkussens, ...
* 30 minuten: De bandjes moeten het KLJ-logo bevatten.
* 35 minuten: Verdeling van de leefgroepen, aardappelen, aardappelmesjes, inktkussens, ...
* 40 minuten: Van elk bandje moet één levensgroot exemplaar worden gemaakt voor aan de leefgroepdeur.
Leefgroep 7: Blokhut 2
* Opdracht: Maak een ballonfiguurtje voor iedere deelnemer
* 15 minuten: Per leefgroep moet er een ander figuurtje zijn
* 20 minuten: Ballonnen, pompjes, beschrijvingen
* 30 minuten: Voor elke leefgroep moet er 1 figuur zijn dat groter dan de leefgroepbegeleiding is.
* 35 minuten: Ballonnen, beschrijvingen
* 40 minuten: Iedereen zijn naam moet aan zijn ballonnetje hangen.
Reserve:
* Opdracht: Maak een schoolkrant
* 15 minuten: Van elke klas moet er een verslag zijn van de activiteiten van vanavond
* 20 minuten: Zoeken in gangen Zonnedauw: Kranten, bikken, papieren, tijdschriften, verdeling van de leefgroepen.
* 30 minuten: Van elke “klas” moet er een klasfoto zijn. De “foto” moet representatief zijn.
* 35 minuten: Zoeken rond zonnedauw
* 40 minuten: Voor iedereen aanwezig moet er een korte, maar aantrekkelijke reclamefolder worden gemaakt voor het schoolblad.