Tips voor stagebegeleiding
Ben je stagebegeleiding van leiding die pas op cursus geweest is? Leuk! Hier vind je enkele tips voor coachingsgesprekken en begeleidingsmomenten.
Tips
Sfeer
Probeer van de begeleidingsmomenten iets gezelligs te maken. Dat neemt de spanning weg. Voorzie een lekker drankje en eventueel een hapje. Kies een locatie waar je niet zo vaak komt.
Creativiteit
Er zijn veel verschillende manieren om de competenties te schalen. Zo kan je de competenties voorstellen als thermometers: hoe warmer, hoe beter de toekomstige animator is in de competentie. Of stel de competenties voor als een pizza. De competenties waarop de stagiair goed scoort, krijgen meer pizzapunten dan de andere. Zo kan je gemakkelijk zien in welke competenties de stagiair nog kan groeien en waar hij of zij nog aan moet werken.
Voorbeelden van coachingsvragen
- Wat heb je op cursus geleerd? Voor leiding of een jin aan de (hoofd)animatorstage begint, hebben ze er al een cursus opzitten. Kijk samen eens terug op de cursus. Wat hebben ze daar geleerd? Hoe willen ze dat toepassen in de groep, tijdens een spel of activiteit?
- Waar zit jouw talent of uitdaging? De cursisten beoordeelden hun kwaliteiten al op cursus in het boekje. Kijk als stagebegeleiding naar hun talenten. Hoe passen ze die toe in de groep? Welke talenten zouden ze nog meer kunnen tonen?
- Wat heb je gedaan? Wat heb je uitgeprobeerd? Vraag aan stagiairs concrete voorbeelden van in hun tak. Doe dat zelf ook wanneer je feedback geeft, een concreet voorbeeld is altijd duidelijker.
- Waarin ben je gegroeid? In het trajectboekje kunnen de stagiairs zichzelf een score geven op de vooraf opgestelde competenties. Je kan ook de groei tijdens de stage in het boekje te noteren.
Ben je geholpen met deze info?